Urmare a dispoziției ministrului Sănătății, Prof.univ.dr. Alexandru Rafila, în perioada 20-24 iunie 2022 o echipă mixtă de control, a Ministerului Sănătății și Direcției de Sănătate Publică Județeană Alba, a efectuat un control la Institutul Clinic de Urologie şi Transplant Renal (ICUTR) din Cluj-Napoca.
Verificarea investiţiilor pentru perioada 2000–2022 a indicat faptul că procedurile de achiziţii au fost licitaţii deschise şi într-o măsură mai mică proceduri simplificate. Aceste proceduri s-au desfăşurat online cu respectarea legislației în vigoare privind achizițiile publice.
Echipa de control a constat însă că ICUTR Cluj-Napoca funcționează și în prezent, aşa cum a făcut- de la momentul înfiinţării în 2002, fără ca în documente să figureze schimbarea de destinaţie a spaţiului, din “pod neamenajat” în secţii de spitalizare cu paturi, fără să dispună de o ieşire în caz de urgenţă (conform legislaţiei în vigoare) şi, fără să aibă autorizaţie/aviz de securitate la incendiu.
De asemenea, s-a constatat faptul că actuala locație a ICUTR este necorespunzătoare din punct de vedere al spațiului în care funcționează, în raport cu prevederile Ordinului Ministrului Sănătății nr. 914/2006, cu completările și modificările ulterioare. Conform Programului cadru de conformare pentru perioada 2022-2024, este necesară relocarea ICUTR într-un spațiu care să asigure toate condițiile necesare desfășurării activității medicale și a circuitelor funcționale conform legislației în vigoare, cu termen 31 decembrie 2024. În timpul în care echipa mixtă de control se găsea în perioada de elaborare a raportului de control, conducerea ICUTR a trimis o adresă Ministerului Sănătății prin care solicita avizarea „Declaraţiei privind realizarea Planului de conformare la Autorizaţia Sanitară de Funcţionare”. Răspunsul Ministerului Sănătății a fost unul negativ, în acord cu cele rezultate din documentele puse la dispoziţia comisiei mixte de control de către reprezentanţii ICUTR Cluj-Napoca.
În concluzie, în baza controlului echipei mixte, managerul trebuie să constituie o comisie de cercetare administrativă care să cerceteze cauzele care au dus la situația actuală și să identifice persoanele responsabile. De asemenea, comisia de cercetare administrativă va evidenția și cuantumul amenzilor plătite de institut, sumă care trebuie recuperată de la persoanele responsabile.